2011-05-04

Är sagan om Spotify som bra reklammedia över?

(detta blogginlägg läses lämpligast till denna fina melodi, finns på Spotify förstås...)

Jag skulle vilja sträcka mig så långt som att säga att Spotify under det senaste året har varit det självklara förstavalet för alla som vill nå en yngre målgrupp. Gång på gång har vi fått en fin CTR (clicthorugh rate – antal klick dividerat med antalet visningar) på de ljudspottar vi har kört där. Nu senast under våren 2011 då vi (Umeå universitet) konkurrerade med i stort sett alla andra lärosäten i landet (jag räknade själv till tolv andra, och då hörde jag säkert inte alla) hade vi fortfarande en CTR som med råge slog övrig annonsering.

Tio timmar räcker inte
Och då drar Spotify ner gardinen för oss. Tio timmar fri lyssning per månad och samma låt fem gånger, sedan är gratislyssnandet slut för Kevin Svensson som lever på veckopeng eller studielån. Enligt Spotify själva är det få som kommer upp i begränsningarna. Och 49 kronor i månaden är inte mycket, knappt ens 99 kronor i månaden. Men, gratisgenerationen gick givetvis i taket. Något som har varit gratis och obegränsat ska nu begränsas. Det spelar ingen roll hur liten inskränkningen är, det är en inskränkning.

Alla trendspanare säger också att Kevin och hans bröder är totalt illojala mot varumärken (vilket jag iofs inte riktigt tror på, men det är en annan bloggpost). Alla Kevin kommer alltså att lämna och kasta sig över nästa utmanare, typ Grooveshark.

"Nyheter på väg", säger Stefan på Spotify
"Vi vet inte heller hur det kommer att gå", säger säljare Stefan på Spotify när jag ringer och undrar hur det går. "Men vi kommer med ett antal nyheter som vi är övertygade ska tilltala vår publik, vilka kan jag förstås inte avslöja. Och vi har fortfarande en kundbas på drygt 2 miljoner svenskar."

Sedan dess har Spotify släppt nyheten om synkning med iPod och att man kan köpa låtar via Spotify. Har ännu inte sett dessa nyheter i min spelare, men det påverkar inte Spotify som reklammedium, vad jag kan förstå. Det tar dock upp konkurrensen med iTunes och kanske pressar priserna på musik på sikt, men det är också en annan historia.

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror tyvärr att vi om ett halvår når väldigt få med ljudreklam i Spotify. Framförallt tappar vi reklamköpare nog kontakten med den unga och musikintresserade Kevin och hans polare. En kontakt som vi hittills har varit villiga att betala ganska bra för.

@jmjobring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar