2011-05-30

Kan man köpa gillare?

(detta blogginlägg läses lämpligast med denna låt i lurarna)

Ja, det är väl att svära i kyrkan, men det känns rätt bra att se siffrorna för nya gillare när man loggar in. Jag har haft förmånen att under det senaste halvåret på allvar få hjälpa ett universitet att aktivera sig i de så kallade "sociala medierna", främst Facebook och Twitter. Jag har kanske lagt ner mellan en kvart och två timmar per dag med att skapa innehåll och svara på de frågor som har dykt upp samt haft lite bevakning över helgerna. Vi har under denna tid även genomfört tre större marknadsföringsinsatser med Facebook som en betydande kanal. Dock har aldrig vårt främsta syfte med dessa kampanjer varit att få fler "gillare", det har dock blivit en trevlig, och lite förvånande, bieffekt. Jag trodde inte det var så enkelt att "köpa vänner" som det faktiskt är, utan att utlova några priser eller andra förmåner.











Detta har inneburit att vi under det här halvåret i princip har fördubblat antalet gillare och vi är idag ett av de universitet i Sverige som har flest gillare. Jag har själv hela tiden predikat att det inte är ett självändamål att få många gillare, men när man nu ser antalet stiga växer också hornen i pannan... Men, jag vidhåller att innehållet och syftet är klart viktigare än antalet gillare. Stirrar man sig blind på dessa tror jag att man väldigt lätt styr i diket. Dessutom vet vi alla att vi är väldigt flyktiga i vårt umgänge i de sociala medierna. Lätt fånget. Väldigt lätt förgånget. Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror man måste förtjäna sina gillare, även om du har köpt dig dem... Vad tror du?

/ @jmjobring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar