2011-04-08

Framtidens Janne Josefsson heter #fail

(denna blogg läses bäst i sällskap av detta album låt på Spotify)

Vi är många som gör det redan nu, men det stora flertalet är inte där ännu – vi ligger nervöst och letar #fail-omdömen på Twitter och diss-grupper på Facebook. Vi vill vara där och mota Sur-Olle i grind genom att ta hand om missnöjet innan det sprider sig. För sprider sig gör det. Finns det något vi är snabba på att RT:a vidare och "gilla", så är det missnöjesyttringar, helst mot storbolag och myndigheter.

Dagens Media skrev om att det finns en sökrelaterad baksida av att vara ute och kommentera de som talar illa om dig: "Det finns risker med att besvara klagomål i sociala medier eftersom det kan öka andelen negativa sökresultat", säger Relevant Traffics Sverigechef Oscar Watz. Och så är det säkert. Men i den nya kommunikationsvärld som vi är på väg in i tror jag inte att någon tjänar på att blunda och tiga. När folket på Dell säger till AdAge att "Ninety percent of CIOs today are making their purchase decisions through social media" får man väl tro att de har på fötterna.

Så innan du häller upp fredagsvinet borde du nog kolla att din Google Alert är aktiverad och ta en sista titt på TweetDeck så att dina presumtiva kunder inte möts av en våg av #fail när de frågar runt efter hur bra dina grejor är under helgen. För morgondagens Janne Josefsson är inte en välutbildad grävredaktion på sisådär tio personer utan fyratusenfemtiotvå outbildade snorungar och minst lika många välutbildade medelålders Johanssons som väldigt enkelt kan förse ditt varumärke med ett fett #fail.

Jag kan, som vanligt, ha helt #fail, men jag tror att vi inom en snar framtid har ett långt större behov av att lära oss krishantering för #fail-epidemier än för Janne-uppringningar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar