2011-05-12

Dags att starta resan?

För ungefär ett år sedan skrev jag ett inlägg om De 5 mörkaste sidorna av sociala medier och syftade på hur svårt det var att få klick på Facebook-annonser och att få till den där dialogen alla pratar om. Framförallt tyckte jag att ingen våga lyfta ämnet. Alla bloggade bara om share-and-care-och-lyckan-finns-i-framtiden. Det kändes också som att de som bloggade flitigast inte var de som verkligen arbetade professionellt med annan marknadsföring än av sin egen blogg...

För inte så länge sedan surfade jag däremot in i ett blogginlägg från Webbstrategerna som delvis är inne på samma linje som jag är – det är svårt att lyckas och ingen pratar om det. Men de vänder istället på frågan och tycker att vi ska värdera andra saker än de traditionella. Och jag håller med. Delvis. Men samtidigt kan jag idag se att det faktiskt går att lyckas med annonseringen på Facebook, även om vi räknar som i andra medier. Det går idag att skruva upp CTR:n till "normala" nivåer. Det är inte lätt. Men det går. Det trodde jag knappt för ett år sedan.

Det gäller även för "dialogen". Man lär sig med tiden. Kanske kan goda rådgivare få dig att komma in i rätt tänk snabbare, men det viktigaste tror jag är att ha rätt grundinställning, vilket faktiskt inte är helt lätt. Det finns tre t:n som jag tycker är bra att hänga upp tankarna på när man funderar över företagets framtid i de sociala medierna: transparens, tonalitet och trovärdighet. Och kanske ska man lägga till ett fjärde t – tålamod. Det tar tid, men ju förr du börjar din resa desto snabbare är du framme...


/ @jmjobring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar