2011-04-01

Dags att dissa sociala medier

(denna blogg läses bäst i sällskap av denna låt på Spotify)

Alldeles snart når vi den oundvikliga punkten i historien. Punkten då vi kan börja dissa sociala medier. Pepsi misslyckades ju
. Dessutom kan vi i Resumé läsa att reklambudskapen inte är anpassade till mediet; "Det krävs inte minst ett mer särskiljande budskap för att nå fram, säger Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer." Mer särskiljande från vad är mer oklart. Och vi som ändå sprang allt vad vi kunde på samma boll! Och vi som ändå översatte våra gamla trötta banners till fula annonser i Facebook! Och vi som ändå skickade 312 twittermeddelande om hur bäst vi är! Men se, nu sitter vi här och längtar efter lite gammal hederlig TV-reklam igen. Något vi förstår och liksom kan ta på. Något vi kan hala upp plånboken och pröjsa oss till. Mest pengar vinner. Precis som förr.

Med den lilla skillnaden att allt inte är som förr. Och det kommer aldrig mer att bli som förr. Allt är mycket enklare. Och samtidigt så oändligt mycket svårare. Och det här är bara början. Jag tror att vi som arbetar med varumärken har ett hästjobb framför oss. Vi måste börja försöka förklara en värld som inte syns från styrelserummets fönster, en värld som inte bara styrs av pengar, en värld där de tre t:na, som jag bloggade om här, är det som avgör ditt varumärkes framtid. Jag kan ha helt fel, men jag tror att de som dissar och väljer bort sociala medier idag förlorar i morgon. Jag tror att de som orkar se och lära vinner. Vad tror du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar