2011-10-18

Vad innebär det att Apple öppnar för Twitter?

Detta inlägg läses gärna tillsammans med denna sång av Noel.


Jag kan som vanligt ha helt fel, men att Apple nu så tydligt gör Twitter till en del av iOS5 (alltså det senaste operativsystemet för iPhone) tror jag kommer att skjutsa Twitter närmare "folket". Twitters baksida har hela tiden varit att det är relativt hög tröskel att börja använda det, och förstå nyttan. Men om jag direkt från min iPhone enkelt t ex kan posta bilder till Twitter och få notiser när någon nämner mig tror jag att vi snart kan se saker hända. Och det har redan börjat hända, enligt Twitterchefen Dick Costolo


Och som Socialmediatoday.com skriver så kan det här också underlätta för alla som twittrar för ett företags räkning. Överblicken över konversationer blir tydligare och, framförallt, notis-pushen gör det enkelt att direkt se när någon nämner dig, och du kan agera omedelbart. Till synes små förändringar, men jag tror att det är det lilla som behövs för att fler ska inse nyttan med de 140 tecknen.


Att detta är ett led i Apples "krig" mot Google och Android, och alltså i förlängningen Google+, är ju också ganska tydligt, men det är nog en annan bloggpost.


/ @jmjobring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar