2011-01-12

Vem älskar Facebook Places?

Det är säkert för tidigt, men jag gillar inte riktigt Facebooks Places. Varför kan jag checka in någon som inte är på samma geografiska plats? Hela idén med geotaggning är ju att man fysiskt är just här och nu. Jag gillar också Gowallas sätt att skapa "trips". Alltså att checka in på flera platser och fullfölja en rundtur eller en "trip", t ex runt Umeå universitets campus. Inget av detta kan man hitta i Places.

Jag förstår att det finns en stor kommersiell potential i Places, t ex när H&M kan ge mig ett erbjudande om jag checkar in i deras affär. Värdet för H&M finns förstås i att mina kompisar ser att jag checkar in just där, och får rabatt. Det kommer också att rullas ut annonseringsalternativ i Facebook som bygger på Places. Å andra sidan fanns ju även den potentialen i Gowalla/Foursquare även om jag förstår att insteget är så mycket längre till dessa än till Facebook, som alla redan har. Jag kan säkert ha fel, men jag tror att Facebook gjorde sig själva en otjänst genom att skapa en hafsigt utvecklad tjänst istället för att klia experterna på Gowalla och/eller Foursquare på ryggen. Vad tror du?

1 kommentar:

  1. Jag må vara en nörd inom området, men jag föredrar verkligen Gowalla före Facebook places!

    SvaraRadera