2010-12-14

Hårdfakta för dig som funderar på att annonsera på Facebook

Efter att ha bokat annonser på Facebook via, (tyvärr alltid undermåliga) mediebokningsbolag fick vi äntligen tag i Facebook för en pratstund, (tack Peter på 200%). Vi avhandlade och fick lära oss mycket på vår nästan två timmar långa Skype-möte, men jag ska försöka dela med mig av det som kan vara av direkt intresse för dig om har funderat över Facebook som en annons- och kampanjkanal:

– Norge ligger före oss när det gäller att använda Facebook som marknadsföringskanal! Det vill man ju inte tro, men tydligen är det så. T ex är användarna mycket mindre skeptiska mot att tillåta applikationer än vad vi är. Säljaren på Facebook tippade att vi får se detsamma här i Sverige när vi är allt fler som skapar appar.

– 50.000 SEK är en magisk gräns vid annonsering på FB. Skickar du in mer än så får du nämligen annonsera på den vanliga feeden. Har du mindre plånbok hamnar du t ex på grupp-sidor, företags-sidor m m vilket är en grymt svår yta att få klick på.

- Mer än två veckor är också en magisk gräns, för kör du minst så länge kan du få FB att provköra dina annonser, du bör ha minst fyra olika, så plockar Facebook efter en vecka bort de tre sämsta, så att du optimerar utfallet för annonserna. Detta är ju extra bra om man är ny i kanalen.

– FB har numera fyra annonsformat som kort kan beskrivas som:
"Poll" där du skapar en omröstnings med tre svarsalternativ. Pollen återfinns sedan i flikarna på din Sida.
"Engagement" där du klickar "Gilla" för att bli "Gillare" av en viss Sida. Gäller nog att vara tydlig att man verkligen "Gillar" en vis SIda så att man inte lurar besökaren att tro att man t ex gillar annonsen, då slår det nog tillbaka...
"Video" där du kan se en film och kommentera den i annonsen.
"Event" där du skapar ett event som man kan tacka ja, nej eller kanske till. Eventet hamnar förstås på din Sida sedan.

– VI provkör i mellandagarna alla fyra annonsformaten, så stay tuned för info om utfallet.

– Places kommer också att öppna för ett nytt annonsformat som bygger på att du checkar in/har checkat in ett antal gånger, något väl alla har pratat om sedan mobilen uppfanns, nu kanske det lossnar?

– Introduktionen av Places i andra länder har visats sig gynna de andra aktörerna Gowalla och Foursquare, snarare än att konkurrera ut dem. Så det kanske är det som ska få kidsen att få upp ögonen för dessa tjänster, som i Sverige idag mest används av oss medelålders.

Det var en kortkort sammanfattning, återkommer säkert i ärendet för Facebook är en gåta för oss som försöker annonsera seriösa budskap.

2 kommentarer:

  1. Bra input. Nämnde facebookrepresentanten något om varför det ska vara så svårt att få kontakt med företaget kring sådana här frågor?

    SvaraRadera
  2. Nej, vi kom aldrig in på det, men det är ju en extremt liten org i Sverige.

    SvaraRadera