2010-11-22

250.000 kampanjbesökare och ingen avsändare











SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) driver sedan någon vecka tillbaka en riktigt framgångsrik kampanj med en Facebook-applikation. Och 250.000 besökare är ju säkert trevlig läsning för de berörda. Problemet är bara att det troligen är väldigt, väldigt få av dessa besökare förstår att SLU står bakom det hela. Om någon.

Om man på något vis faktiskt lyckas räkna ut att SLU är avsändare kanske man surfar in på slu.se för att läsa mer om kampanjen, eller ännu hellre universitetet, men där hittar man inte mer information om kampanjen, förutom den nyhet som ligger där just idag.

Under fliken "Utbildning" på slu.se kan jag se i Facebook-flödet (som finns en bit ner till höger) att det finns en annan sajt som heter pluggapaslu.se och där finns både kossan-maskinen och annan info.

Men allvarligt... får man verkligen lägga (skatte)pengar på att skapa en så bra kampanj med så urusel koppling till verksamheten? Skulle vara kul att höra byrån Stendahls i Göteborg, som tydligen har fixat fram kossan-maskinen åt SLU, hur de tänkte när de inte skulle ha med en SLU-logga eller en länk någonstans till avsändaren.

Det ska direkt tilläggas att jag talar i egenskap av "konkurrent" då jag jobbar med Umeå universitets marknadsföring, men tro mig, jag hade gärna gratulerat SLU till en fin kampanj om de hade fått ihop det, nu spär detta bara på min fördom om statliga myndigheters oförmåga att agera professionella beställare av marknadsföring. Hoppas att jag kan överbevisas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar