2010-11-05

Kommunalrådets "vänattacker" på Facebook

I Umeå har vi ett kommunalråd som med jämna mellanrum gör "vänattacker" på Facebook. Helt plötsligt får man en fråga om man vill bli vän med kommunalrådet Lennart, och jag vet att jag inte är den enda som har "drabbats". Första hundradelen blir man smickrad, men sedan förstår man att han antagligen bara försöker fiska röster och sympatier. Jag har visserligen intervjuat Lennart för sisådär drygt tretton år sedan som lokalradioreporter, men han lär inte minnas mig eller hälsa om vi möts på stan.

Frågan är om han får många nya vänner på detta sätt? Dagsnoteringen är 3.688 vänner. Den andra frågan är om det är bra? Blir man smickrad och tycker att det är kul att vara vän med Lennart eller slår det bara tillbaka i någon slags sekundärskam, att han helt enkelt inte riktigt har förstått mediets användningsområde? Jag lutar åt det senare. Men detta kanske är ett vanligt fenomen hos alla kommunalråd i landet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar