2010-05-07

De 5 mörkaste sidorna av sociala medier som varumärkesbärare:

I väntan på ännu en lista över hur jag ska använda sociala medier för att göra business kommer här den mörka listan. Vi som nu har annonserat, drivit viral trafik, skapat tävlingar med mera, med mera på Facebook vet att det är ganska tricky. Men ingen verkar våga erkänna att det är svårt, alla vill sälja och visa sig bäst. Inte för att jag inte tror att vi ska utnyttja sociala medier i vår marknadsföring, det är jag övertygad om att vi måste, det finns ingen väg tillbaka och vi har än så länge bara börjat denna resa, men jag har ännu inte hört eller sett någon som har lyft upp att det faktiskt är ganska svårt att praktiskt nå ut i t ex Facebook. Min poäng är att om vi också vågar diskutera de svårigheter som faktiskt finns, kanske vi också kan ta oss en bit framåt tillsammans. Eller är det så, hemska tanke, att de som skriver de fina listorna och är ute och föreläser om sociala medier kanske inte själva ens har praktiskt försökt annonsera eller driva andra varumärkesarbeten än att profilera sina egna listor och sitt eget konsultbolag? Men så illa är det väl ändå inte!?!?! Well, jag vågar hänga ut mig, så här den: De 5 mörkaste sidorna av sociala medier som varumärkesbärare:

1) Att få vettigt många klick på annonser på Facebook är i princip omöjligt. I varje fall om du ska räkna hem det på de sätt vi (ofta) har räknat hem det i "gammelmediet" banners på Internet. Alla (motbevisa mig gärna) som har provat att annonsera på FB vet att det är extremt svårt att få klick. Visningar i mängder, ja, men vad är de värda när så få klickar sig vidare?

2) Har du själv sett en annons i Facebook som du klickade på? Jag är givetvis väldigt intresserad av reklam och brukar undersöka de mest obskyra banners och fundera över den lokala cykelhandlarens brist på kommunikation o s v, o s v. Men jag har aldrig klickat på en FB-annons, än mindre klickat "Gilla" eftersom de annonser jag har sett inte har berört mig eller bara varit obegripliga. Varför är det så?

3) Var är alla annonser på Facebook? Ja inte på den sida jag är mest i varje fall - nyhetsflödet. Där finns inga annonser - jo, jag vet att de annonser jag bokar via min mediebokare ska hamna där, men jag är tydligen väldigt sällan målgrupp, för det är extremt ovanligt med annonser där för min egen del. Går jag in på en "sida" eller till mina meddelanden finns det annonser, men den enda vettiga placeringen borde ju vara i nyhetsflödet där man tillbringar mest tid och den enda annons jag har fått se där är att jag ska annonsera på Facebook. Undrar varför?

4) Hur enkelt är det att få en dialog? Och då menar jag en dialog som verkligen ger mitt varumärke eller mina besökare/fans/gillare något? När någon lyckas få lite kommentarer på sina inlägg är de ofta av samma klass som kommentarerna på dagstidningarnas webbsidor. Känns inte riktigt som den "dialog" man vill ha kanske. Andra som får viral spridning har ofta laddat på med "krämiga" erbjudanden av typen; "Du har en liten chans att vinna tusen spänn om du visar att du tävlar och gör överdriven reklam för mig i din privata FB-profil!". Hur fräscht känns det för det egna varumärket?

5) Vem ska jag lyssna på? Alla listor över hur jag ska agera i de sociala medierna poängterar att jag ska lyssna och delta och inte bara skicka ut mina budskap likt reklam. Men, om mitt varumärke nu inte är Starbucks eller Coca cola så finns det inte många att lyssna på. Det är väldigt få varumärken det pratas om i de sociala medierna. Vi diskuterar musik, väder, nyheter och hälsa, precis som när vi möts IRL, men väldigt sällan några varumärken. På sin höjd orkar vi klicka "Gilla", men så mycket mer gör vi inte. Att lyssna på klagomål och att svara på frågor är givetvis självklart, men då måste du också få de som klagar att komma på tanken att göra det på FB/Twitter/bloggen (eller på andra sätt vara sökbara på Google), helst ska de göra det på min egen FB-sida. Vi kanske kommer dit, men idag är det ganska tyst om de flesta av oss.

Håller du med?

3 kommentarer:

  1. Nja, jag håller inte med. Eller såhär: jag vill kommentera nummer fyra och nummer fem.

    4) Dialog. Vad är en dialog som ger något? Det ligger ju förstås i betraktarens öga. Men om man bortser från det så är mitt svar att det visst går att få en dialog. Som är intressant. Och givande.

    Inte på varje statusuppdatering. Men på vissa, och i ett större sammanhang. Jag håller absolut inte med om att de är i samma klass som tidningarnas kommentarer. Tonen på FB är mycket trevligare och uppmuntrande, ibland kanske FÖR ensidigt positiv. Det är ju kul när det bränner till också.

    5) Om att lyssna. Där tänker jag att det handlar om att lyssna på ett mer övergripande sätt. Lyssna på vad folk pratar om, vad de brinner för, vad som engagerar dom. Prenumerera på sökord och ämnen som du själv jobbar med, och gå in och skriva kommentarer (dvs ta en diskussion) med dom som bloggar eller skriver på sociala nätverk.

    Men själva poängen är ju inte att diskutera varumärket i sig. Utan att du som diskuterar representerar varumärket, i allt du kommunicerar på nätet.

    Om man går ut på sociala nätverk enbart för att sprida sina egna varumärken, så märks det. Och om du är där för att tillföra något till diskussioner, eller bjuda på länkar, tips, blogginlägg som engagerar dig/ditt företag, så märks det.

    /Jenny, som både föreläser om sociala medier och använt dem och haft stor nytta av dem för just dialog och att sprida information om olika satsningar.

    Däremot har jag ingen erfarenhet av annonser på Facebook. Jag tänker att de i stället har stor likhet med Adwords, och det är ju en hel vetenskap i sig...

    SvaraRadera