2010-05-09

Björklöven måste uppdateras, inte bara räddas

Jag kan inte låta bli. Oavsett hur många gånger vi räddar Björklöven måste laget komma ikapp sin omvärld, annars kommer laget att gå under igen. Och igen. Helt utan insyn vågar jag sticka ut hakan och konstatera att det krävs ett seriöst grepp om varumärket Björklöven för att bygga långsiktig hållbarhet. Och det är inget hokus pokus - sätt en varumärkesplattform, bygg varumärket aktivt utifrån det, professionalisera bemötandet av press, identifiera målgrupperna och rikta budskapen, osv, osv. Kort några snabba puckar som spontant dyker upp...

- B2B – Här görs säkert en hel del bra, men det lilla insyn jag har haft verkar det hela bestå i att du slentrianmässigt får träffa tränaren innan match också får du några bärs i logen. Attraherar det ett ungt tjänsteföretag 2010 som letar kundevent? Kan man tänka nytt på något sätt? Ja, alldeles säkert.

- Medieträning. Uttrycket "inga kommentarer" får inte existera i ett publikt bolag år 2010. Vänd på steken, utnyttja medierna. Läck. Svara alltid i telefon. Bli den som journalisterna ringer när de vill fråga om något i hockeyvärlden. Blogga. Använd de sociala medierna. Gör allt för att nå ut. Så lyder de grundläggande råden från alla PR-byråer, men Björklöven verkar inte ha nåtts av dessa råd. Många andra bolag i Umeå skulle hugga av sig armen för att få den mediala uppmärksamhet Björklöven får automatiskt. Utnyttja det.

- Trogna supporters - givetvis kärntruppen. Bjud in dem. Låt dem ha insyn. Få dem att bära varumärket ännu stoltare. Knyt dem ännu hårdare. Låt dem t ex betala vad de själva tycker att årskortet är värt, en fin PR-gest dessutom som garanterat får ringar på vattnet. Upphöj dessa hjältar!

- Kidsen - ni måste få med stadens unga på tåget de är morgondagens publik. Kanske Frasse-Björklöven-mål till de allra yngsta där de får små hockeyspelare i paketet. Skicka gratisbiljetter till alla Umeås 10-åringar. När, var och hur syns lövenspelarna i skolorna? Gör Löven något för barnen som inte spelar ishockey? De här barnen vet säkert vad Barcelona är, men inte lika säkert vad Björklöven står för.

- Unga vuxna - vad händer på en lövenmatch som tilltalar en yngre publik, kan man skapa något mervärde för denna grupp? Kanske bussa ut folk gratis till tredje perioden från krogarna i city, så får de uppleva stämningen på plats och lockas dit nästa gång. "Björklöven-blinddate" – man köper biljett och hamnar bredvid kille/tjej man inte känner. Paketera biljetterna med t ex en middag på Invito inklusive buss/taxi till arenan, eller sälj "Entusiastpaket" där man får åka med spelarna på uppvärmningen och sedan sitta i VIP-loge och snacka med tränaren i pausen, skapa "Retropaket" där man får träffa gamla spelare innan matchen, sälj "Tjejpaket", ge studenterna rabatt och sätt in bussar från studentbostäderna o s v. Helt enkelt, jobba med upplevelsen, gör det hippt/kul/trevligt att gå på ishockey.

- Familjerna - bjud barnen på glass i andra pausen, skapa familjeläktare dit ni rekommenderar barnfamiljerna, bjud även familjer i Umeå på biljetter någon gång under säsongen, kan ju t ex vara stadsdelsvis så kanske det är troligare att man snackar ihop sig med andra familjer, t ex alla på Umedalen en gång och Tomtebo nästa gången o s v. Det gäller att få dit familjerna för att få dem att gå igen.

- Entusiasterna – är ju samma sak som supporters, de måste känna sig sedda ibland. Låt tränaren/VD/ordförande gå ett varv på läktaren och tjöta med publiken.

- Matchen - mycket hänger givetvis på hur det går sportsligt, men inramningen är viktig. Tänk igenom och uppdatera musikvalen t ex, kanske hyra in kända DJ/kändisar som får välja musiken ibland, jobba ännu mer med ljus och ljud, hyr in eventbolag ett par gånger per säsong och låt dem skapa lite extra/annorlunda inramning (får de sponsorplats kan de säkert bjuda på det som reklam för sig själva och då säkert också ta i lite mera). Överraska! Man ska inte veta vad som händer i pausen eller vid mål.

- Sök hjälp - jag kan tänka mig att en hel del marknadsföringskunniga personer i Umeå säkert kan ställa upp lika hjältemodigt som 40-klubben och Björk med flera. Bilda ett dream team av marknadsförare som bjuder på sin kunskap för att hjälpa Björklöven ut ur krisen. Men gör det innan det är försent. Igen.

1 kommentar: