2011-12-04

Varför är vinreklam så doftlös?

Detta blogginlägg läses lämpligast till denna vackra sång.


Vad jag förstår finns det inget lagligt hinder från att göra hyfsad reklam för vin. Men varför är den då så erbarmligt tråkig? Det mest fyndiga leverantörerna får fram är "Goda viner från Italien". Sedan drar vi på med "Fynd!" och "Mer än prisvärd!" från recensionerna. Visst, att visa upp produkten är givetvis bra och lagen hindrar vinsäljarna från att använda glada människor i reklamen. Men, borde inte detta öppna dörren för lite hederlig gammeldags copy?
























Efter lite letande hittade jag nedanstående vinannons, med en tydlig copyidé. Men den är verkligen ett undantag. I övrigt är det fram-med-produkten-och-en-god-recension. Avsaknaden av byråkod (alltså den pyttelilla texten som brukar finnas långt upp på höger sida och som består av reklambyråns namn) tyder på att vinkrängarna inte vänder sig till reklambyråer. Eller skäms reklambyråerna för de idéfattiga annonserna? I vilket fall, varför är det så här? Säljer vinerna så bra ändå, är man rädd att bra copy och idéer ska stjälpa över reklamen på andra sidan det lagligas gräns? 






















Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror helt enkelt att vinbranschen inte har mognat i takt med de möjligheter de faktiskt har att ta marknadsandelar med hjälp av bra marknadsföring. Motbevisa mig gärna!


/ @jmjobring

3 kommentarer:

  1. Det finns mängder av legala skäl till varför vinannonser ser ut som de gör. Man får bland annat inte visa personer eller något annat än de ingredienser som finns i vinet. Strider man mot det riskerar man vite på mycket pengar.

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym, jo, så är det ju, men det borde ju gå att skriva lite intressantare än bara "Fynd!, var min poäng. Men visst, hinder finnes, och är säkerligen välmotiverade.

    SvaraRadera
  3. Den senare vinannonsen har ju inte ens med ett namn i texten, otroligt svårt att veta vilket vin det är överhuvudtaget, men jag håller med om att många vinannonser är lite intetsägande.

    SvaraRadera