2010-09-27

Är du sökbar lille vän?

Kommer varumärken som Freedride, Åka Skidor, Filter, Offside med flera att ångra att de valde namn som är svåra att söka av utan att störas av en massa brus? När vi väljer namn på våra bolag och produkter i framtiden måste vi inte bara ta hänsyn till att .se och .com-adresserna är lediga, att namnen (oftast) funkar globalt och går att komma ihåg.

Vi måste också fundera över hur vi ska kunna övervaka namnen. Vad sägs om mitt varumärke på Twitter? Hur googlas det på mitt varumärke? Blir jag dissad på någon rekommendationssajt? Ska du kunna söka av det med någon systematik och hyfsat kostnadseffektivt krävs att du inte får en massa träffar som är orelevanta.

Sökbarhet börjar helt enkelt bli en affärskritisk faktor. En faktor som är dyr att göra om och göra rätt när man väl har investerat i den.

/ jakob

1 kommentar:

  1. Vaket, är nog första gången jag sett någon skriva om detta (första stycket), men det är så sant!

    SvaraRadera