2009-05-11
Nya Moderaterna känns ju verkligen "nya". Not.
Snacka om att inte tänka en millimeter utanför boxen. Storåkers har verkligen tagit i så att de spricker av kreativitet och utmanat alla traditioner när det gäller Moderaternas kampanjtema. Kan det bli tristare? Kommer det där att synas i bruset? Hur tänker man när man presenterar det här? Eller är det bara en enda stor kompromiss? Men allvarligt, får man kompromissa så här långt, att man överhuvudtaget inte har en idé kvar som någon kommer att se?
2009-04-24
2009-04-22
Året var 1988
Kycklingbranschen hade som vanligt problem. Denna gång med bakterier. De lyckades nästla sig in i Anslagstavlan eftersom "reklam i TV är förbjudet", men Bengt Öste varnar också att "lobbying är svart marknadsföring", vad nu det är... Se Rapport från 1988
I vilket fall. På 20 år har det hänt väldigt mycket i den här branschen. Hur ser den ut om 20 år?
- TV-reklam är dött pga att alla väljer bort den med sina boxar, reklamfilmer som sprids "viralt" ser man frivilligt på nätet
- Alla TV-program är sponsrade
- All TV strömmas via webben och "tablåerna" är borta, alltså har TV och webb/mobiltelefon glidit samman
- Mobiltelefonen är också dator och den primära kanalen för att nå kunderna, mao anpassas förmodligen all reklam för ett litet format som ryms i fickan
- Vi interagerar ännu mer med underhållning som är "reklam", t ex spel, mao suddas gränsen mellan reklam och underhållning bort allt mer
- Vi betalar för att slippa reklam (Spotify)
Eller?
I vilket fall. På 20 år har det hänt väldigt mycket i den här branschen. Hur ser den ut om 20 år?
- TV-reklam är dött pga att alla väljer bort den med sina boxar, reklamfilmer som sprids "viralt" ser man frivilligt på nätet
- Alla TV-program är sponsrade
- All TV strömmas via webben och "tablåerna" är borta, alltså har TV och webb/mobiltelefon glidit samman
- Mobiltelefonen är också dator och den primära kanalen för att nå kunderna, mao anpassas förmodligen all reklam för ett litet format som ryms i fickan
- Vi interagerar ännu mer med underhållning som är "reklam", t ex spel, mao suddas gränsen mellan reklam och underhållning bort allt mer
- Vi betalar för att slippa reklam (Spotify)
Eller?
2009-04-03
Guld-sthlm-galan
Jag var ju inte där, förstås, men blev förvånad över vad som belönades. Det kan säkert vara bra skit, men det var få grejor jag ens hade sett, t ex Ogilvys guldägg med avsprängt ben verkar ju ha gått lokalt på Sveavägen 34, typ. Det enda jag direkt kunde dra mig till minnes var "Licenskören" för SVT/Radiotjänst, men den var ju bra. Skulle vara kul att se statistik på hur många icke-stockholms-göteborgs-byråer som skickar in och hur många av dessa som någonsin får ett omnämnande. Grattis till det ni ändå fick, det var väl inte så pjåkigt? Det är ju lågkonjunktur...
Guld-gäsp-galan
Var på guldäggsutdelningsgala. Mest förvånad är jag över hur man kan göra en sådan tillställning seg, med för lågt tempo. Dessutom fick vi i B-laget sitta högst upp vid taket, bakom en rad med pelare och en egen "bar" (egentligen en garderob).
För våra 1.300 kr per skalle fick man lite mousserande vin, godis i ett ägg (sponsrat av SF Media, vi tackar) och tre drinkbiljetter.
Jag gick i pausen. Naturligtvis lite bitter över att vi inte vann ens ett silver, men mest för att det var tråkigt. Och för att jag har mingelångest...
För våra 1.300 kr per skalle fick man lite mousserande vin, godis i ett ägg (sponsrat av SF Media, vi tackar) och tre drinkbiljetter.
Jag gick i pausen. Naturligtvis lite bitter över att vi inte vann ens ett silver, men mest för att det var tråkigt. Och för att jag har mingelångest...
2009-03-20
Nya uppslag. Not.
I onsdags avgjordes tävlingen "nya uppslag". I år vann man på att INTE utnyttja uppslaget. Vi var många som trodde att det var just det tävlingen handlade om. Men se vad fel vi hade. I år fick sådana bidrag omdömet "studentikost". I år vann man på att göra en helt "vanlig" annons. Visst var annonsen på ett uppslag. Visst var vinnarnas annonser fantastiska och smarta och i vissa fall roliga och fyndiga. Men de utnyttjade inte uppslaget. I vissa fall var ju uppslaget till besvär. Man fick lägga annonsens motiv lite till vänster, för att inte försvinna in i viket i mitten...
Se de vinnande bidragen här
Se de vinnande bidragen här
Etiketter:
bitter,
bitterhet,
studentikost,
Västerbottensost
2009-03-05
Kundens värsta lista...
Då kontrar jag med en lista över saker som beställaren ska se upp med. Vi vet ju alla att det dessvärre är lite si och så med beställarkompetensen, men vi vet ju också att alla byråer ofta inte är så där värst hjälpsamma i alla lägen. I vilket fall, en värsta lista över saker att se upp för:
1) Den rutinerade och snygge/snygga VD/projektledaren som var med vid införsäljningen kommer du aldrig att se röken av igen
2) Byrån har inte läst briefen, i varje fall inte den projektgrupp som till slut skapade förslaget
3) Byrån har inte följt den grafiska profilen, förmodligen aldrig ens kikat på den
4) Byrån slarvar med korrekturet så att du måste lägga en massa egen tid på att dubbelkolla att alla korrigeringar är gjorda
5) Du blir en "jobbig kund" och projektledaren är aldrig på plats när du ringer
6) Offerten visar sig vara en "kostnadsuppskattning" och alla korrekturvändor har gjort att "budgeten är överskriden", men det får du inte reda på förrän budgeten redan är överskriden, inte i tid så att du kan backa och justera så att budgeten kan hållas
7) Byrån erbjuder inte självmant någon uppföljning
8) Du måste hitta en ny byrå till nästa projekt och börja om på punkt 1...
1) Den rutinerade och snygge/snygga VD/projektledaren som var med vid införsäljningen kommer du aldrig att se röken av igen
2) Byrån har inte läst briefen, i varje fall inte den projektgrupp som till slut skapade förslaget
3) Byrån har inte följt den grafiska profilen, förmodligen aldrig ens kikat på den
4) Byrån slarvar med korrekturet så att du måste lägga en massa egen tid på att dubbelkolla att alla korrigeringar är gjorda
5) Du blir en "jobbig kund" och projektledaren är aldrig på plats när du ringer
6) Offerten visar sig vara en "kostnadsuppskattning" och alla korrekturvändor har gjort att "budgeten är överskriden", men det får du inte reda på förrän budgeten redan är överskriden, inte i tid så att du kan backa och justera så att budgeten kan hållas
7) Byrån erbjuder inte självmant någon uppföljning
8) Du måste hitta en ny byrå till nästa projekt och börja om på punkt 1...
Etiketter:
beställarkompetens,
reklambeställare,
öveskriden budget
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
