2009-01-09

Öppet mail till SJ

Ha, hitta det en hel blogg om SJ här: http://sjbloggen.blogspot.com

Så... jag lär väl inte få något svar. Hittade inte heller hans mailadress, men chansade på jan.forsberg@sj.se och skrev:

--

Hej Jan!

Har tre ganska långa frågor, men du kan svara kort, det är helt ok:

1) Åkte nattåg från Göteborg till Umeå, pröjsade lite extra för sovkupé för litet barn var med på resan. En bit utanför Umeå, Vännäs, fick vi kliva av nattåget, svintidigt på morgonen, för att ni inte kör in med hela tåget till Umeå. Det kan man ju köpa, men det visade sig att det bara var vissa som fick kliva av och sätta sig i en utkyld vagn (Norrland och sen höst) och vänta på att vissa vagnar skulle kopplas om och följa med in till Umeå. Alltså, vi pröjsade lite mer och fick som straff kliva ut svintidigt och sätta oss i en kall vagn och vänta i en dryg halvtimme medan ni skulle koppla om vagnarna med de andra passagerarna. Det var givtevis ingen personal där och berättade något om när vi kunde komma iväg eller så. Och ingen kommentar om att vi var sena in till Umeå, när vi väl kom fram. Mailade då er med lite tips om att ni kanske skulle antingen köra ut alla resenärer och köra det där extra tåget direkt eller låta alla sova vidare och växla om alla de vagnarna. En (1) dryg månad senare fick jag detta svar:

"Tack för att du har kontaktat oss.
Jag beklagar att resan ej följde era förväntningar.

För att handläggning av ditt ärende ska kunna ske behöver vi originalbiljetter och eventuella kvitton i original. Om du har månadsbiljett behöver vi en kopia på den.

För att ditt ärende ska kunna kompletteras måste du hänvisa till ärendenummer 1-313392407 i brevet alternativt skriva ut detta underlag och bifoga i brevet.

Du skickar dina handlingar till följande adress:
SJ AB Kundbrev
Box 1028
831 29 ÖSTERSUND

Med vänlig hälsning
SJ AB
Rebecca Claesson"

Frågan är då, hur kan det ta över en månad att få till det svaret och egentligen är det inte ens ett svar eftersom jag bara ville tipsa er om att kanske ni skulle bärttra er, jag nämnde ingenting om att jag ville ha pengar tillbaka, ett hederligt och intresserat svar hade räckt, varför skickar ni inte det istället för ett "robotsvar"?

2) Jag är i reklambranschen och är givetvis för reklam av alla de slag. Dina reklamfilmer är dessutom snygga, men... du kan ju inte lägga miljoner på att bygga ditt varumärke när det är så illa skött. Lägg pengarna på att städa upp först och ge din personal vettig lön så att de känner stolthet för sitt arbete. Håller du med?

3) Jag försökte boka nattåg Umeå-Laholm via Göteborg. Det gick inte. Ni hänvisar mig bara via Stockholm. Varför? Jag vill sova till Göteborg och ta tåget ner till Laholm därifrån. Nu blev det SAS och en massa skitig luft istället. Varför kan jag inte få välja den resvägen?

Tacksam för snabbt svar! Är svaren vettiga kan jag överväga att åka med er igen.

mvh / jakob, en av dina viktiga kunder.

--

Ja, nu släpper jag detta för ett tag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar