Det har länge pratats om storytelling – varumärkenas vilja och förmåga att berätta historier om sina varor eller sitt företag. Begreppet storytelling är givetvis äldre än våra sociala medier, men framväxten av dessa har skapat en hel ny dimension till att berätta en bra historia. Och, framförallt, att förse mottagarna med en bra historia.
En bra historia delar vi väldigt ofta med oss av. Och delar vi med oss brukar vi marknadsförare bli nöjda och prata om "viral" spridning, helt enkelt att vår historia berättas av väldigt många människor. Idag är det inte bara företagen som vill berätta historier. Det vill ju även vi som bloggar, förstås. Och de som spelar musik.
Men, för att inte göra ännu ett blogginlägg för långt ska jag försöka hålla mig kort och berätta en historia (!) om en video som för en tid sedan spreds viralt över nätet. Fem personer sjöng en sång och spelade tillsammans på en gitarr – vips har 40 miljoner sett deras video på mindre än en månad. Det är utan att överdriva rätt många människor. Bandet Walk of the Earth har alltså på mindre än en månad nått 40 miljoner par öron. Och vad gjorde de egentligen? De kanske skapade en historia värd att berätta och dela med sig av? Vad tycker du?
Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror att historieberättandet går en gyllene framtid till mötes. Sedan må historien vara förpackad som en bra låt framförd på ett ovanligt sätt eller som en rolig reklamfilm eller kanske så enkelt som ett butiksbiträde som bjussar på det där lilla extra – det där speciella som vi kan berätta som en historia för våra vänner, "vänner" och "följare". Värt att ta fasta på för de som vill göra bättre affärer, kan man tycka.
/ @jmjobring
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar