Detta blogginlägg läses lämpligast till denna låt på en fantastisk skiva, som för övrigt är en hyllning till en duktig journalist, som jag faktiskt hade äran att få jobba med en gång i tiden.
Har precis dammsugit radhuset och lyssnat på #mediespanarna, podcast från Medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet, som har diskuterat journalistik. Lyssna gärna på deras podcast här. Kort diskuterar de att journalistiken är förlorare när mediehusen får mindre resurser, vilket ju är sant. Men det som slog mig när jag lyssnade på podden var att det är så få journalistiska produkter som säljs med argumentet "vi levererar bra journalistik". Ingen av de stora mediehusen gör något större nummer av det idag. Kanske för att de inte riktigt känner att de kan leva upp till det?
Den andra frågan som dyker upp in mitt huvud är, att om journalistik verkligen säljer så borde fler leverera det. Kvällsblaskorna har ju frångått det ganska mycket och skriver för det mesta ganska okritiskt numera. Utom när de är i ett drev eller finner ett scoop. Men den där vardagliga lunken är ju ganska ofta okritiskt återgivande av andra källor eller rena händelserapporter. Men de lever på lösnummer och vet säkert vad som säljer.
Oppositionens dag idag
Den tredje frågan är om någon förlorar på att journalistiken blir sämre? Den stora förloraren är väl, lätt klyschigt, "sanningen" i en vid bemärkelse. Och i förlängningen är sanningen bärare av demokratin. För om vi inte kan lita på våra mediers rapportering, de kanske är köpta av oppositionen en dag och regeringen en annan dag, har vi väldigt svårt att ta ställning.
Det mest skrämmande är kanske att väldigt många vinner på att journalistiken blir sämre. I alla fall kortsiktigt. Vi som arbetar med att bygga varumärken till exempel får det klart lättare för varje steg som journalistiken försvagas. En outbildad, lågavlönad och oerfaren journalistvikarie köper säkert lättare de artiklar vi planterar än en rutinerad, välavlönad och välutbildad journalist. Fast i förlängningen förlorar även vi, tyvärr. Litar ingen på någon längre, så litar de inte heller på de artiklar vi har lobbat in...
Uselt påläst eller bara stressad
Och givetvis vill inte jag heller leva i ett samhälle där vi inte längre kan lita på medierna. Jag är dessutom själv journalistutbildad vid journalisthögskolan i Göteborg, så det smärtar mig en hel del att se hur uselt pålästa, eller kanske bara stressade journalister, köper placerade nyheter rakt av. Eller tar in våra pressmeddelande utan att göra mycket mer än att sätta dit sitt eget namn.
Jag kan, som vanligt ha helt fel, men det känns som en olustig utveckling. Och den här utvecklingen började ju inte direkt idag, den har ju pågått i flera decennier. Frågan är vem som ska orka lyfta frågan. På riktigt.
/ @jmjobring
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar