2012-01-28

5 fördomar om sociala medier som fortfarande frodas

Detta blogginlägg läses enklast till denna sång.


Efter att ha arbetat ett antal år med "sociala medier" tar man mycket för givet, har jag märkt. Men det frodas faktiskt fortfarande en hel del fördomar kring sociala medier. Jag tänkte försöka avliva fem vanliga missuppfattningar som fortfarande förekommer:


1) "Facebook är för privat, man vill inte gilla ett varumärke, det blir bara påträngande"
Nej, alla kommer inte att "gilla" dig. Men de som gör det väljer frivilligt att etablera en kontakt med dig. Oavsett om du "lockar" in dem med en annons eller med ett rabatterbjudande är umgänget frivilligt. Och jag lovar att väldigt få slutar gilla dig om de väl har tryckt "gilla", ansträngningen för att fortsätta gilla dig är nämligen minimal, man orkar helt inte sluta gilla. Men tillbaka till kärnfrågan, man vill inte gilla ett varumärke, nä, inte om företaget i fråga inte "gillar dig tillbaka" – vad jag försöker säga är att tonläget och bemötandet är allt i sociala medier. Man vill bli sedd och tagen på allvar, man vill bli road och man vill kanske spara lite pengar på att vara dig trogen.





2) "På Twitter följer man ju bara kändisar och läser skvaller!"
Nja. Visst är fortfarande några av de med flest följare kändisar, och det är kanske inte så konstigt eftersom de är kända av många människor. Men, det mest utmärkande draget med Twitter just nu i Sverige är den trängsel av mediemänniskor som finns där. Vill du plantera en historia eller föra en dialog med journalister finns idag ingen bättre kanal. Punkt.




3) "Vi kan ta in en ung praktikant som kan uppdatera våra sociala mediekanaler."
Nej. Det krävs en duktig kommunikatör för att bygga ett företags/varumärkes närvaro i sociala medier. Borde vara lika självklart som att det krävs en duktig kommunikatör för att skriva din kundtidning eller ditt pressmeddelande. Och ja, visst krävs det kunskap om sociala medier, men det är det många fler än de "unga praktikanterna" som har idag.






4) "Sociala medier är ju kundkontakt och inte PR eller marknadsföring."
Sociala medier är väldigt olika i sin utformning, så det som funkar på Twitter funkar inte automatiskt på Facebook eller LinkedIn. Så visst kan man bygga sin närvaro i något av våra sociala medier som en kundtjänst, eller som en PR-kanal där man lobbar mot journalister och politiker, eller som en kanal för säljdrivande erbjudanden. Det fina i kråksången är att om man behärskar dessa olika kanaler kan man styra sin närvaro att vara precis det man själv vill, och ofta kan man väva in allt från kundtjänst via PR till rabattkuponger.




5) "Det går inte att göra affärer i sociala medier"
Det går inte att göra affärer över telefon. Eller gör det? Det beror givetvis på vad du säljer. Säljer du avancerade konsulttjänster avslutar du troligen väldigt få affärer direkt i telefonen. Kränger du däremot tidningsprenumerationer kanske du kan sälja på mig en provprenumeration. Det är samma sak med kanalerna vi kallar sociala medier.





Jag kan, som vanligt, ha helt fel, så säg gärna emot. Men våga ta klivet in i de "sociala medierna" med ditt företag. Det lönar sig. Alltid.


/ @jmjobring





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar