2012-01-26

Hur ser det ut i morgon?

Detta blogginlägg läses bäst till den fina sång.

Efter att ha läst Per Torebergs blogg Pers värld och Carin Fredlunds blogg Nota bene om vad som händer i byråvärlden idag och Micco "the Brand Man"s lite äldre inlägg kan jag inte låta bli att haka på dessa genomarbetade blogginlägg med ett lite blygsammare. Men under de snart femton år jag har befunnit mig i reklamvärlden har mycket hänt, men ingen förändring har gått så fort som de senaste tre-fyra åren. Förflyttningen av "makten" över utbudet har på historiskt kort tid flyttat från varumärkesägarna till konsumenterna. Eller har den inte det? Är det bara jag som har sett ljuset? I vilket fall...


För några år sedan kunde konsumenten bara trycka på fjärrkontrollen eller vända blad i tidningen så slapp hon reklamen. Idag har konsumenten det mycket svårare att värja sig, vi smyger in våra varumärken genom kul upptåg (ja, event alltså), sponsrar TV-serier – helt öppet eller i det fördolda, vi krumbuktar oss i de sociala medierna, vi sprider virala kul filmer och inte minst skapar vi en hel massa test, tävlingar, webbplatser, sånger och appar. Vi anstränger oss kort sagt väldigt mycket mer än tidigare för att underhålla mottagarna. De ska banne mej inte bara gilla oss, utan de ska snacka om oss, dela med sig av våra historier och snacka om våra upptåg.



Men. Samtidigt som konsumenten har väldigt svårt att värja sig har de idag princip all makt över våra varumärken. Lite paradoxalt kanske, men samtidigt logiskt. Vi översköljs av varumärken och behöver därför hjälp med att välja. Och vem väljer bättre än kompisen? Och som genom ett under har vi fått en hel massa nya "kompisar" genom de sociala medierna. Är du elak är du det mot en konsument som låter sina 148 "vänner" veta det, dessa 148 vänner har sedan i snitt 120 vänner var. Och så vidare, och så vidare, och så vidare mot ett stort #fail.

Lockelsen ligger förstås i det omvända. Är du snäll mot en konsument vet du att hon har 148 vänner. Som har 120 vänner var. Som har 120 vänner var. Och snart pratar de alla om det där kul testet du har skapat som roar och bara lite, lite i förbifarten nämner att du är avsändaren som bjussar på det roliga. Just där och just då känns de där extremt dyra helsidorna i DN väldigt, väldigt avlägsna.

Men vad har då detta med byråvärlden att göra? Allt förstås. Och som ovanstående bloggare är inne på så är frågan kanske inte bara hur en byrå av idag ska se ut, frågan är om en byrå av idag ens har någon framtid. Ju mer vi går mot realtidsmarknadsföring desto svårare får förstås den traditionella byrån att hänga med. Inhousebyrån har fördelen av att sitta nära innehållet, t ex svaren på frågorna som dyker upp i sociala medier. Frilansaren har större möjligheten att sälja tjänster som kräver uppdatering och övervakning även utanför ordinarie arbetstid, som t ex att dra igång en viral spridning.

Men eftersom jag själv sitter på en byrå idag vore det dumt att döda den helt kanske. Och det är klart att det kommer att finnas ett existensberättigande för medelstora och större byråer även i fortsättningen. Inte minst eftersom alla myndighetsupphandlingar kräver stora byråer som ska klara av hela volymen. Men vi ser idag hur vår byrå lutar allt mer åt det digitala hållet även om det fortsatt givetvis kommer att behöva produceras trycksaker. Vi ser också hur våra kunder famlar efter hjälp med de så kallade "sociala medierna". Hur ska de kliva in, vem ska uppdatera, hur farligt är det? Och vi som konsulter vacklar också, ärligt talat, ibland i frågan om hur vi på bästa sätt ska bistå dem även om jag själv allt mer lutar åt att betrakta det som ännu en kanal – kan vi skriva era pressmeddelande och skapa innehåll för er kundtidning så kan vi hjälpa er även med innehåll i de sociala medierna. Vi är kommunikatörer och kommunikationen som sådan är allmänmänsklig.

Det som jag med säkerhet vågar slå fast inför 2012 är i varje fall:
- Vi går mot allt mer realtidsmarknadsföring, vilket kommer att påverka dagens byråer, hur får vi väl se.
- B2B i sociala medier kommer att hitta sin form under 2012 eftersom affärer även där fortfarande görs mellan människor och människor tycker om att kommunicera.
- Den som kan förse kunden med en historia att berätta kommer att nå framgång.
- Vi som byrå måste leverera kunskap om såväl kommunikation som kanaler för att kunna göra ett bra jobb, en kampanj består inte längre bara av ett kreativt budskap utan också av ett kreativt sätt att sprida budskapet.
- De varumärken som kan leverera med transparens i rätt tonalitet på ett trovärdigt sätt är vinnarna.

Och, jag kan som vanligt, ha helt fel, så tyck gärna till!

/ @jmjobring




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar