2011-09-27

Ökad exponeringstid för annonser i nya Facebook

(Detta blogginlägg läses absolut bäst till denna fina sång)


Ja, oavsett hur stor "Hatstorm mot nya Facebook" som kvällstidningarna kan piska upp kommer vi att tvingas leva med förändringarna i Facebook som släpptes vid utvecklingskonferensen F8 i september. En av de största nyheterna är att du själv kan bygga din egen "Timeline". Du kan själv välja toppbild, vad som ska visas för vem, du kan scrolla bakåt i tiden och till exempel se vad du gjorde sommaren 2007, du kan se vad du lyssnade på för musik, vilka bilder du la in o s v. Jag tror att även de som idag "hatstormar" mot timeline kommer att tycka det är ganska kul att surfa runt där en stund och se vad man gjorde förr. 


Vid pilen till höger i min timeline finns annonserna du som
småföretagare själv kan lägga in.


Och just det faktum att det nu finns en anledning att vara inne på sin "hemsida på Facebook" är faktiskt något som gynnar de små annonsörerna på Facebook. För det är bland annat där som de annonser som du själv kan köpa på Facebook syns. Alla vill givetvis finnas i "News feed", men den har Facebook smart nog gjort exklusiv som annonsplats för de större annonsköparna. Och tidigare tyckte jag att de annonser man som företagare själv kunde lägga in försvann till obskyra sidor man inte gärna tillbringade tid på. Men med Timeline blir det ju faktiskt lite skillnad. Här kommer vi nog att hänga en del, tror jag. Dessutom står annonserna stilla när jag själv scrollar nedåt, vilket ökar synligheten ytterligare. 


Och som ett brev på posten lär det komma nya annonsmöjligheter och, kanske viktigast, nya möjligheter för företag att exponera sig via egna sidor/pages. Tänk en snygg "timeline" för företag där man kan dela sin historia, erbjudanden, bilder och låtlistor med mera, med mera...


/ @jmjobring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar