(Detta blogginlägg läses med fördel till denna sköna låt på Spotify)
"Vi säljer först och främst till andra företag, då behöver vi ju knappast finnas i de sociala medierna bland kidsen..." Känner du igen det? Företagsledare och säljchefer i så kallade "business to business"-företag (alltså företag som företrädesvis säljer till andra företag) har väldigt ofta denna attityd i bagaget när man försöker prata om de nya mediernas betydelse. En farlig attityd, tror jag. Framtiden är närmare än vad de flesta tror. Två högst verkliga förhållanden pekar i varje fall i den riktningen:
1) Redan nu möter vi unga vuxna som har levt med "sociala medier" i fyra-fem år, det är en evighet om jag t ex är 22 år. Och är jag 22 år är jag troligen snart färdigutbildad och på god väg att bli en beslutsfattare. Var tror du att dessa inhämtar den mesta av sin information idag? Var tror du att de kommer att snappa sin information i morgon när de sitter på inköparstolen eller som VD i uppstickarbolaget? Har du byggt en relation i de sociala medierna har du inte bara koll på eventuella negativa omdömen som kan florera där ute, du finns helt enkelt på plats den dag frågan ställs.
2) Oavsett om du hyr ut lyftkranar eller säljer kontorsmöbler bygger du ett varumärke. Givetvis. Morgondagens entreprenör eller inköpare är som sagt dagens 22-åring. När hon ska möblera sitt kontor eller hyra en kran till nästa bygge söker hon troligen på webben efter dig och dina konkurrenter, men undermedvetet söker hon även i sitt minne. Om ditt varumärke då ger någon positiv signal till hennes hjärna har du givetvis en stor konkurrensfördel. Hon känner igen dig. Hon kanske minns att du bjussade på någon skön tävling på Facebook eller svarade på någon fråga hon ställde i twittervärlden under utbildningen.
De varumärken som på ett positivt och smart sätt möter dessa unga vuxna i de sociala medierna tror jag därför har en given konkurrensfördel gentemot de som fortfarande blundar och hoppas att tiden ska gå baklänges.
Alldeles oaktat vad du säljer idag möter du morgondagens kund i de sociala medierna just nu. Har du råd att inte investera i den kunskap som morgondagens köpare kräver? Jag tror inte det.
/@jmjobring
2011-09-04
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar