Och i Resumé läser man att tvåan i Månadens Webb november-december är SLU och kan inte annat än ta sig för pannan. Ettan är "Mini Getaway Sthlm" av Jung von Matt. Och det är naturligtvis bara att bocka inför en så smart kampanj. En av de absolut vassaste förra året, alla kategorier. Men på andra plats är alltså SLU. Jag har tidigare bloggat om denna kampanj då den började gå, som ett riktigt uselt exempel på hur en dålig rådgivare kan ställa till det. För när kampanjen snurrade som mest hade ingen hängt dit kopplingen till SLU, som ju faktiskt verkar finnas på den skärmdump som visas i Resumé nu, nere vid kossan.
När man sedan läser i Resumé att "Stendahls vann uppdraget med motiveringen att det är meningslöst att ha en sajt utan att ha något som driver målgruppen dit. Uppdraget formulerades därför om av byrån till: ”Hur kan vi öka kännedomen och skapa rätt attityder kring SLU?”. Då blir man riktigt trött.
SLU:s ordinarie sajt. Uppe till höger finns länk till deras "speciella utbildningsajt" som man når efter två klick.
Det finns säkerligen en massa bra svar som har med praktiska saker att göra, men ur ett kommunikativt perspektiv är det ju väldigt märkligt att skapa en ny sajt med en egen adress (pluggapåslu.se) för att "öka kännedomen och skapa rätt attityder kring SLU"? Hade det då inte varit långt mycket lämpligare att faktiskt jobba med den befintliga sajten, slu.se? Förutom det faktum att SLU får flera adresser att jobba med och två sajter att uppdatera (säkert bra för Stendahls förstås) så måste ju detta skapa problem för sökmotorerna. För indexeringen i Google ska du ju arbeta aktivt och långsiktigt med innehållet på dina webbsidor för att komma så högt upp som möjligt i sökningarna. Att ha två sajter gör inte direkt det jobbet enklare. Och det ökar inte kännedomen. Bortser vi från uppdaterings- och Googleproblemen kvarstår ju dessutom det eventuella problemet med "fel attityd" på SLU:s ordinarie sajt eftersom den inte har berörts av kampanjen.
Och här är SLU:s "speciella utbildningsajt" med egen URL. Man undrar ju lite varför utbildningen inte platsar på ett universitets ordinarie sajt?
Givetvis ska vi ta av hatten för 320.000 besökare på en vecka, men om ingen fattade att det var SLU som stod bakom har nog Stendahls tjänat mest på affären. Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att Stendahls idé att skpa en helt ny sajt snarare har gjort det svårare för blivande studenter att hitta och förstå vad SLU är än att underlätta för dem. Det som stör mig mest är att jag inte tycker att de har gjort sitt jobb som duktiga kommunikatörer. Stendahls kan säkert skylla på en massa, mest troligen på en "dålig och ovan köpare" och kanske på en "taskig pitch", men de kan knappast vara nöjda med att ha spätt ut SLU:s varumärke när uppdraget var precis det motsatta.
En byrå med ryggrad hade givetvis förklarat för SLU att de var fel ute med sin pitch. En byrå med ryggrad skulle förklara de kommunikativa grunderna och få beställaren att inse att de borde utveckla sin ordinarie webbplats och bara jobba med ett varumärke, både för sökbarhetens skull men också för att inte spä ut varumärket med en "sidosajt". Men då hade byrån i fråga givetvis riskerat att inte få jobbet. Och där viker sig nog tyvärr många ryggrader. Är det ett privat bolag må det ju va hänt att man blundar och blåser på, men här är det faktiskt fråga om statliga pengar, då är det inte okej. Att vår branschtidning Resumé dessutom belönar detta gör att jag faktiskt skäms över vår branschs brist på professionalitet.
"det är meningslöst att ha en sajt utan att ha något som driver målgruppen dit"
SvaraRaderaHoppsan, sa de verkligen så? Inte roligt för SLU att höra, som nog förväntar sig att några utbildningarna skulle dra lite besökare.
Man bygger en kampanjsajt med en knepig webbadress men döper kampanjen till något helt annat: "När du blir stor", då blir det riktigt spretigt.
SvaraRadera