2011-01-21

Marknadsföringen har frigjort sig från reklamen

Jo, just nu hjälper jag ett nytt kunskapscentrum att dra igång marknadsföringen av sin verksamhet. Deras uppgift är att sprida forskningsinformation och svara på allmänhetens frågor om inomhusmiljö. Allt utgår givetvis från en webbplats. Det hade det gjort även för sisådär tio år sedan. Men skillnaden hur vi sedan tänker är totalt förändrad.


Kika gärna in på www.kominmiljo.eu, här samlas kunskap om inomhusmiljö och hälsa till nytta för både forskningen, branschen och oss vanliga hemmafixare. Finns på @KOMIN_kompetens och Facebook också.

När jag i samband med lanseringen av ovanstående webbplats först började fundera på hur mitt arbete som marknadsförare har förändrats på de snart femton åren jag har verkat i branschen kändes det som en digital revolution. Men ju mer jag började fundera på det handlar allt egentligen om en väldigt stor förändring de senaste tre-fyra åren och tre-fyra extremt stora företag som på egen hand har förändrat hela min värld: Google, Facebook och Twitter samt i viss mån Gowalla/Foursquare.

För tio år sedan hade ett nytt kunskapscentrum av den här typen lagt upp en plan för pressmeddelanden och mediebearbetning utifrån budget och tid, det gör vi förstås även idag. Sedan hade vi annonserat i specialtidningar och branschsajter och lagt upp en marknadsplan för hur den annonseringen skulle se ut för att få bäst effekt. Därefter hade vi i princip satt oss och kika på besöksstatistiken på sajten och hoppats på det bästa. Troligen också skruvat lite i annonseringen och kanske även övervägt någon form av direktreklam om pengarna hade funnits.

Google rules the world – idag i varje fall
Idag börjar vi istället med att lägga upp ett par Google Alerts för att lära oss vad som sägs om inomhusmiljö på nätet och vilka termer som används av privatpersoner och i branschen. Nästa steg är att ge sig in i Google AdWords och börja analysera och köpa sökord. Samtidigt trimmar vi texterna på webbplatsen för att de ska bli sökbara och indexerade av Google. Vi startar upp ett Facebook-konto och ett Twitter-konto och börja lägga ut relevanta nyheter i de båda kanalerna, den förra i princip mot privatpersoner och Twitter i första hand till branschfolk. Vi skannar även av Twitter efter andra som twittrar från branschen. Till vår hjälp sätter vi upp ett TweetDeck med relevanta sökord i Twitter. Givetvis har vi lagt in Google Analytics på sajten så att vi kan spåra de sökord vi köper och se vad besökarna på sajten sysslar med och var de kommer ifrån o s v. Efter det sitter vi där och skruvar oavbrutet i alla Googles verktyg.




De senaste tio årens utveckling har skapat helt nya och, vågar jag påstå, bättre förutsättningar för ett sådant här kunskapscentrum att nå ut. Men utvecklingen har också ökat klyftorna i vår bransch mellan de som behärskar Googles verktyg och de som blundar och hoppas att "vanlig" annonsering/bannerannonsering, så kallad reklam, fortfarande är närmaste vägen till besökare. Samtidigt ska man givetvis ha all respekt för den tröghet som finns i användandet av nya verktyg, helst i en relativt konservativ bransch som byggbranschen, men de flesta skriver nog idag under på att syns du inte på förstasidan i en Google-sökning finns du inte. Och för ett litet kunskapscentrum med höga ambitioner och minimal budget är den här revolutionen i princip ett måste för att kunna existera. Blir det slantar över till reklam är det förstås trevligt, men det är inte längre nödvändigt för marknadsföringen.

En trist utveckling, eller?
För en reklamromantiker är detta en i grunden trist utveckling. Jag hade hellre gjort snygga banners och fyndiga annonser i branschtidningarna, men samtidigt älskar jag kommunikation och att uppnå resultat. Då är den här utvecklingen underbar! Alla kan nå ut. Alla kan få fram sitt budskap till de som är intresserade. Alla kan nå sin publik. Om de bara vet hur och vågar lita på att det lönar sig att investera i långsiktig marknadsföring utan reklam. Jag kan ha fel, men det är väl typ från och med nu kommunikationsbyråerna faktiskt har chans att göra riktig skillnad gentemot reklambyråerna. Det är faktiskt lite upp till bevis nu, att våga lita på att marknadsföring inte längre automatiskt är detsamma som reklam.

1 kommentar: