Och för att verkligen sätta paradoxen i rullning kan våra unga konsumenter gå igång något helt makalöst och helt ignorera att det uppenbarligen är ett kommersiellt syfte bakom någonting. De bryr sig föga och sprider ändå det hela som en löpeld. Då brinner det till hos reklamfolket. Vi har greppat läget och njuter av den virala spridningen hela vägen till nästa kampanj, som tyvärr nästan aldrig blir lika bra. Den som trovärdigt lyckas analysera och dissekera flera lyckade virala kampanjer och koka ihop det till en vinnande formel skulle kunna skapa riktigt guld. Men riktigt så lättfångad är inte verkligheten idag.
Jag kan som vanligt ha helt fel, men jag är rätt övertygad om att vi trots allt detta ändå lever i en ganska enkel marknadsföringsvärld i dag då kanalerna är så få. Jag är också ganska övertygad om att de två stora giganterna snart börjar vackla och kanske ramla omkull. I varje fall lär jättarna stöta på yngre och snyggare kusiner och då tror jag faktiskt att vi hamnar i ett medielandskap som är extremt utspritt och specialiserat. Så, mitt råd är att njuta av stunden och kanske göra slag i saken och lansera den där fantastiska affärsidén medan kidsfönstret är öppet.
Intressanta tankar. Jag tror att ni har rätt, fast fel.
SvaraRaderaMarknadsföring är inte enklare än någonsin, jag tror det är svårare än någonsin. Att nå ut till en speciell målgrupp idag är lättare än någonsin, men precis som ni är inne på så är folk trötta på reklam.
Lösningen är (och detta är jag så otroligt övertygad om) att bry sig om kunderna. Sluta prata och börja lyssna. Vad vill kunderna ha? Vad är bra? Vad är dåligt?
Man kan lägga hur mycket stålar som helst på marknadsföring men om folk är missnöjda skriver de om det på Facebook, Twitter osv. Klarar man inte av att hantera det på ett (för kunden) bra sätt är man körd. Det går inte att kasta pengar på det problemet.
Jag tror att företag måste sluta lägga hela reklambudgeten på annonser och istället vara aktiva i sociala nätverk. Vi kommer att gå tillbaka till att spela man-mot-man. Direktkontakt med kunderna. Som förr i tiden, innan internet, när den nära relationen mellan kund och företag var viktig.
Så marknadsföring kanske är enklare än någonsin, om man förstår sig på människor ...
/Johan Vegna
Du har absolut en stor poäng där, och det är nog lite det jag också fikar efter. Att nå ut är enkelt, men att bli mottagen är svårt. Och jag skulle också gärna se att "bry sig om" borde vara hög på agendan. Men jag är inte helt säker på att utvecklingen går åt det hållet. Hela samhället går mot mindre personalintensiva lösningar, tyvärr tror jag den utvecklingen är svår att vända...
SvaraRadera