2011-01-14

Facebook Places förstör marknaden mer än bidrar till den

Hrm, Facebook må vara bra på att socialisera oss, men som verktyg för mer professionell marknadsföring är det inte alltid så genomtänkt. "Claimade" idag en plats, vilket iofs inte var så svårt, men sedan då? Jag kan inte slå ihop den (merge) med min sida för jag bedriver verksamhet på flera platser. Då sitter jag där med en ny sida/page som jag egentligen inte vill ha några gillare/fans till, den konkurrerar ju med min ordinarie sida. Ska jag lägga upp vår logga även på platsen, finns det ett mervärde i det? Ska jag smacka in en massa info som dyker upp i mina gillares feed, eller stör det bara? Hur ska besökaren veta att detta är den 'officiella' platsen? Jag har dessutom flera byggnader på samma plats och besökarna taggar ju hellre den byggnad de är i än själva platsen.



Jag vet att Facebook har annonseringsmöjligheter på väg som ska hjälpa mig att använda min plats till att ge erbjudanden, men jag bedriver inte sådan verksamhet som kan utnyttja 'platsrabatter' på ett naturligt sätt, då blir det lite svårt att finna värde i att "claima", men jag vill ju ibte heller låta bli. Tänk om jag kunde koppla fler plats till min sida. Tänk om jag på något sätt kunde upplysa besökaren att min plats är den officiella, min eventuella logga syns i varje fall inte i min iPhone idag. Tänk om jag kunde använda flera "places" och skapa en rundtur som i Gowalla. Eller är jag bara lat och inspirationslös? Fast jag tror inte det...



Jag vågar till och med sticka ut hakan och säga att 'places' i Facebook öppnar för konkurrenter som kan utnyttja geotaggning på ett vettigt sätt. Kanske början till slutet för Facebooks dominans även inom socialisering? Tänk om Gowalla/Foursquare hade svenska säljavdelningar, nog skulle de kunna få bra snurr på "platsrabatter". Jag kan ha fel, men jag tycker Facebook förstör potentialen i en ny marknad snarare än bidrar till den. Vad tror du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar