2012-10-08

Slumpen gör bra reklam. Tro inget annat.


Jag vill hävda att det krävs massor med mera tur än skicklighet att göra en framgångsrik reklamkampanj. Det är så ofantligt många små parametrar på vägen från idé till slutresultat som spelar roll, som gör din kampanj framgångsrik eller inte. Och till det ska läggas den otroliga slumpmässighet som gör att en kampanj får fäste och spridning i de digitala kanalerna – som ju är det som är helt avgörande.

Skillnaden kan vara ett klick från rätt människa vid rätt tillfälle. Det Klicket kan vara skillnaden mellan att det var 400 som såg din reklamfilm på Youtube, eller 4000. Eller 4 miljoner. Eller 2, du och din copywriter-kollega.

Det är klart att din kampanj måste ha viss grundläggande livskraft – kanske en fungerande och fyndig poäng? – men jag vill ändå hävda att det sedan är upp till slumpen. Och, visst, vi gör vad vi kan för att ge våra kampanjer de rätta förutsättningarna.

Ja, jag är just nu lite trött och luttrad, men insikten slog mig så hårt idag igen. Så jag var tvungen att förmedla den.

Nej, just det, du kommer ju inte att läsa det här. Ett av de där Klicken hände ju aldrig.


/@mjobring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar