2012-09-13

#applevaka för oss som är konsumtionstroende




[läses bäst till den här låten]

Igår var det dags igen. Apple hade presentation av nya prylar. Mängder av rykten hade som vanligt redan avslöjat det mesta, men ändå följdes eventet av miljontals människor över hela världen. I Sverige och förstås runt om i världen var det ett antal bloggar och tidningar som körde liverapportering av vad som visades och talades om på scenen.



Själv lyssnade jag på Slashat.se på telefonen och kikade på SvD och amerikanska The Verge i datorn. Och följde förstås och twittrade på hashtaggen #applevaka. Men. Vad är detta? Det hela är förstås värt en reflektion.

Jag är själv inte speciellt teknikintresserad. Är visserligen ganska Macfrälst och äger en iPhone, en iPad och en MacMini som är kopplad till TV:n och har hela livet arbetat på Mac-datorer, men har egentligen inget större intresse för tekniken. Men ändå satt jag där med hörlurarna och stirrade på ett par webbfönster och twittrade om ditten och datten. Vad är det då som driver mig att göra det?

Kanske är det så nära en högmässa vi kommer utan religion? Är det en slump att de inleder eventet med att visa en film från en butiksöppning i Barcelona som är exakt som en mässa med frälsta deltagare som hejar och hurrar? Troligen inte. Apple fattar och spinner givetvis på den kult de har lyckats skapa.



Jag kände givetvis också gemenskapen framför min dator. Vi delade alla samma intresse och upplevde exakt samma sak samtidigt. Vi kunde dela med oss av reflektioner i realtid. Vi skapade ett sammanhang där vi kunde umgås på lika villkor. Alla var dock långt ifrån frälsta, det fanns förstås många tvivlare som ifrågasatte det rimliga i att följa en produktlansering på detta sätt. Men de var likväl medvetna om evenemanget och följde det indirekt.



För min personliga del tror jag det är nyhetsbegäret i mig som får mig att följa med. Jag ville verkligen se vad de hade att komma med. Helst om de skulle kunna få iTunes att på allvar utmana Spotify igen (vilket de inte gjorde). Tänk om de hade släppt någon riktigt cool grej man kunde ladda ner och testa direkt och jag hade missat det...

Men det har också blivit en populärkulturell händelse som säger en hel del om vår tid. Och av den anledningen är det också rätt givet för min egen del att följa med i det. Jag arbetar med att försöka förstå och tolka min samtid och då är en #applevaka en viktig del.

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror att, hur sorgligt det än låter, så är vår tids stora substitut för religion konsumtion. Det skapar samhörighet, bygger vår identitet och definierar oss. Och Apple är en av de mest framgånsgrika trosinriktningarna, även om den store frälsaren Steve Jobs är borta verkar de behålla ett starkt grepp om oss, som väl bäst kan kallas för konsumtionstroende. Eller vad tror du?

/ @jmjobring






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar