Naturligtvis ska en börs-VD ha en Klout-score som placerar honom/henne i facket "specialist". Jag skulle säga att allt under 50 kommer att skapa problem med trovärdigheten hos såväl kunder som aktieägare och borde ge styrelsen kalla fötter. Följs han/hon inte av fler än 500 på Twitter borde man också bli fundersam, förstås. Eller?
Nu gick jag kanske händelserna i förväg, riktigt så låter det nog inte ännu. Men jag läste en artikel i SvD att bolagen noterade på börsen i Stockholm inte var så aktiva i sociala medier, vilket förstås var intressant. Men i artikeln vidrör de också ämnet att svenska bolags-VD:ar inte syns i de sociala medierna, vilket kanske var ännu mer kittlande: "Samtidigt borde undersökningsresultaten kring övriga ledande befattningshavare vara en alarmklocka. Det blir inte lättare att motivera den upphöjda statusen och lönen för personer som uppfattas som helt ointressanta av kunder och aktieägare."
Och kanske ligger det något i det där? Att man i morgon högst troligt också kommer att mätas utifrån hur många man kan påverka. Hur läst är din blogg? Vad har du för Klout-score? Hur många följer dig på Twitter? Vem hör dig om du vill nå ut med ditt budskap och inte har tid att ringa PR-byrån?
Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror att morgondagens rekryterare inte kommer att leta efter dina misstag på ditt privata Facebook-konto utan snarare se hur du hanterar din digitala identitet och vad den kan tillföra till din blivande arbetsplats, oavsett om du ska bli börs-Vd eller inte.
/ @jmjobring
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar