[läses till en tung bas]
Det har i dagarna skrivits och snackats om att köpa "gillare" till sin Facebook-sida, se DN-artikel. Och alla som har arbetat med att bygga upp en bas av "gillare" till sin Facebook-sida kan förstå frestelsen. Det tar ofta tid och kräver en del tålamod att skapa en bra bas av gillare. Å andra sidan är förstås de köpta gillarna inget värda när det gäller att få en dialog på din sida. De lär aldrig bry sig om dig och ditt företag, som de "riktiga" gillarna förmodligen gör och därmed är de i princip "värdelösa" då de aldrig kommer att bli dina kunder.
Det finns faktisk också ett sätt att se om ett företag har köpt ett gäng gillare. Om du klickar på rutan med gillare/likes på en företagssida på Facebook kan alla numera få ta del av en del av statistiken, se nedan på ett exempel från reseföretaget Vings Facebooksida. Där kan du se att de har mest gillare från Sverige och vanligast är 33-45 år i Stockholm. Knappast några köpta gillare där alltså. Du kan också se på kurvan över nya gillare, om den pekar brant upp i himlen kan du misstänka att företaget har köpt sig kärlek.
Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror att de som köper sig gillare på Facebook inte heller bryr sig särskilt mycket om sina kunder eller har tålamod att bygga ett långsiktigt varumärke. Och företag som inte bryr sig om sina kunder brukar heller inte bli alltför långvariga, varken på Facebook eller i den fysiska världen. Nope, köpt kärlek är aldrig bra, inte ens på Facebook.
/ @jmjobring
Även publicerad på min blogg Social Masskommunikation
Håller med dig till 100 procent. Skit drar bara åt sig flugor kan man väl sammanfatta det hela :)
SvaraRaderaDet kan faktiskt vara smart att köpa Facebook likes. För småföretag kan det vara oerhört svårt att få en spridning på sociala medier. Dessutom är det ju faktiskt så att kunder känner sig mer trygga om företaget kan visa upp positiva siffror.
SvaraRadera