2011-12-20

Företag på Facebook

Detta blogginlägg läses bäst till denna sång.


Häromdagen var jag på Webbdagarna i Stockholm och lyssnade på seminarium om "Företag på Facebook". Nelly.com, Pocket Shop och Ving var där som exempel på helt olika satsningar på Facebook. Se samtliga presentationer här.


Nelly med drygt 214.000 fans satsar på att driva försäljning genom tillfälliga erbjudanden. Nelly vill inte ha sin kundtjänst där och säger att det i princip är "självsanerande" eftersom fansen hackar på den som kommer med kundärenden. Fansen vill ha inspiration, enligt Nelly. En halvtidstjänst hanterar uppdateringarna och övervakningen av inläggen, enligt Jarno Vanhatapio som drog caset. Nelly lägger också "femsiffriga" belopp varje vecka på att annonsera på Facebook.






Ving har 52.000 fans och Hanna Kastas, som höll i föredraget, är den som hanterar det tillsammans med en rullande tjänst till. Alltså två heltidstjänster. Ving vill helst använda sin Facebook-sida till inspiration och ibland ger de rabatter, men mellan varven handlar det även om krishantering. Hanna säger att de försöker att inte stirra sig blinda på antalet fans, utan verkligen försöka betrakta dessa som viktiga kunder och vänner till företaget. 






Pocket Shop var det lilla caset i sammanhanget med blott drygt 1.760 fans. Emma Danielsson höll i föredraget tillsammans David Leeb från byrån Identity Works som har hjälpt Pocket Shop att bygga en webbshop inne i Facebook. Emma berättade (också) att de inte stirrar sig blinda på antalet fans, utan försöker se dessa som entusiaster och vänner. Exakt hur stor försäljningen var inne på Facebook vill de inte avslöja, men de berättade att kunderna på Facebook köpte fler böcker vid varje tillfälle än kunderna på den vanliga webbshopen. Däremot avslöjade Identity Works att hela bygget, både webbplats och Facebook-lösningarna, hade kostat 750.000 kr och att byrån hade lagt ner ungefär dubbelt så mycket (odebiterad) tid.






Det var mycket intressant att få ta del av dessa starka varumärkens syn på sin Facebook-närvaro, som alltså skiljde sig en hel del åt. Sättet man närmade sig Facebook var också helt olika då Nelly hade en väldigt business-inriktad syn på sina fans så var Pocket Shop väldigt mycket "mjukare" och betraktade fansen som ambassadörer. Och Ving hamnade nog faktiskt någonstans mittemellan. Sammantaget kan man nog ändå konstatera att kanalen används på ett väldigt trevande sätt fortfarande. De flesta är rädda för att "köpa" sig fans (se tidigare blogginlägg om detta ur en annan synvinkel) och tycker att man ska förvalta det förtroende man får på ett ansvarsfullt sätt. 


Slående under hela dagen var också att så många talare återkom till att man behöver vara transparent i de sociala medierna. Också något jag bloggade om i början av året, läs gärna det när du har tid. För övrigt kunde ingen (!) ge exempel på B2B-case i de sociala medierna, vilket ju är mycket intressant då man tycker att det verkligen börjar bli hög tid för detta, men det får jag lov att återkomma till i ett annat blogginlägg!


/@jmjobring















4 kommentarer:

  1. Hej Jakob,

    Tack för en bra sammanfattning av Webbdagarna och trevligt samtal vid nätverksmiddagen. Jag såg att du skrev att ingen kunde ge B2b-case, men jag och min kollega Manuel visade ju case från både Symantec och McKinsey. Men visst behövs det många fler B2b-företag som glänser i sociala medier!

    Vår presentation från Webbdagarna finns här: http://www.slideshare.net/WeberShandwickSE/webbdagarna-facebook-as-a-pr-tool

    Ha en god jul!

    SvaraRadera
  2. Tack Johanna! Jag sammanfattade mest förmiddagen där kunderna talade, och där ställdes frågan till publiken och ingen kom på något bra case på rak arm. Men jag var naturligtvis lite slarvigt svepande i min formulering, så jag tackar för att du delar med dig av din presentation!

    God fortsättning, vi ses!

    SvaraRadera
  3. Jakob, varför har Ving 12 kvinnor och 0 män i sitt "team"? Hade varit kul att veta hur de resonerar?

    John M

    SvaraRadera
  4. Frågan kom faktiskt upp, och hela branschen ser ut så, var svaret om jag minns rätt. Inget aktivt val, så att säga.

    SvaraRadera