2009-02-23

Finns det "reklam"?

Läser om någon ny byrå som heter "Volontaire" i Resume. De får in en artikel för att de har fått 2 kunder, en artikel för varannan kund är ju inte illa. För övrigt är den ena kunden hemlig, typ "Molgan"... Ja, i vilket fall så säger VD:n att "– Det handlar i grunden om att jobba tillsammans med målgruppen – inte mot den. Företagen har inte längre har makten över sina varumärken och måste ha en dialog med målgruppen varje dag. Det innebär också att det traditionella kampanjtänket med pushstyrda budskap inte längre är relevant, reklam i traditionell mening fungerar inte längre. Det betyder också att det inte längre är ett kommunikationsproblem, utan att ett affärsproblem. Frågorna måste upp ett snäpp i företagen."

Då måste man ju fråga sig vad "reklam i traditionell mening" är? En affisch på stan? En reklamfilm i TV? En annons utan en landningssajt på webben? Alla använder ju målgruppen och vill skapa en dialog, annars gör man ju knappast sitt jobb som reklambyrå idag, eller? Men, en nervös marknadschef som gärna vill äta gott vid Stureplan kanske tycker att det låter som världens smartaste idé, vad vet lilla jag här långt uppe i spenaten?

Länk till Resumé

2 kommentarer:

  1. Jag fattar inte nåt, fastän jag anstränger mig. Vad handlar det om?

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym!

    Min poäng är att det inte finns något som heter "traditionell reklam". All reklam förändras och det som idag är traditionell reklam innefattar givetvis dialog med kunden och nätet med mera, det som var traditionell reklam igår var t ex en helsida i DI.

    SvaraRadera