2009-02-28

Dunk i ryggen

Den här betraktelsen/problemet är väl lika gammalt som mänskligheten: Den reklamköpande kunden K går till byrån B för att få hjälp med ett kommunikationsproblemet Z. När byrån B ger förslag på lösningar/förbättringar kontrar kunden K med sin syn på hur det SKA lösas.
Jag kan inte fatta varför man köper konsulttid (i vissa fall DYR konsulttid) för att sedan hävda att man själv vet bäst i alla fall. Och har gjort det sedan dag 1.
Naturligtvis ska kunden K bidra med sin kunskap om produkten och marknaden men det är ju inte det samma som att man har ALLA svaren.
Ibland tror jag att kunden K bara vill få höra att deras produkt är fantastisk, att de agerar helt rätt på sin marknad och att allt är frid och fröjd. Få bekräftat att de gör allt helt rätt.
Man kanske skulle starta byrån "En dunk i ryggen" och bara presentera EXAKT det kunden vill höra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar