Detta blogginlägg läses bäst till denna trevliga sång.
Idag höll Spotify hov i USA. De följer i Apples och senare Facebooks spår och gör en enmansshow på en scen med stora bildskärmar. Daniel Ek är långt ifrån någon Steve Jobs, men... Vad sas då? Ja, till exempel att Spotify ruvar på 15 miljon låtar och det ska ta 100 år att lyssna genom hela katalogen, 150 miljoner dollar betalas tillbaka till musikindustrin sedan starten. Se en del av PK:n här: http://www.ustream.tv/recorded/18841307 (kan behöva login med password: l0vemus1c)
Men nyheterna då? Jo, appar är grejen för dagen. Spotify skapar en "Spotify Plattform" som de själva beskriver så här: "third-party developers can easily build HTML5 Spotify Apps via JavaScript API". Alltså, vem som helst kan bygga appar som du kommer åt inuti Spotify, se filmen längst ner. Du ska via tredjeparts-appar kunna komma åt spellistor, karaoke, musiktexter med mera.
Det intressanta i min värld är hur man ska kunna komma in här som marknadsförare. Mediehus som har någon slags nöjesinriktning lär kasta sig på telefonen och ringa sina webbutvecklare och önska sig en Spotify-app. Det är naturligtvis en grym varumärkesbyggare för till exempel Dagens Nyheter som kan lassa in alla sina recensioner direkt dit lyssnaren är redo för budskapet.
Man kan också se Spotify-apps som ännu ett steg mot att vi behöver "gate keepers" som hjälper oss att välja. Det finns så mycket musik, ja, 100 år bara på Spotify alltså, så att någon måste hjälpa dig att hitta rätt. Det är där apparna och varumärkena kommer in.
Frågan är om du litar på till exempel Norrlands Guld att välja ut musiken åt dig, eller att du vill sjunga med i deras karaoke-version av deras senaste reklamfilm? Jag kan som vanligt ha fel, men jag tror att många företag tycker det är mödan värt att kliva in i "App finder" i Spotify, i varje fall så länge som kidsen säger att deras främsta intresse är "musik".
/ @jmjobring
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar