2010-09-27

Sidan 3 eller en Porsche 911 Targa?

Idag kostar sidan 3 i DN 295.792 kronor, utan rabatter. För det kan du t ex få en fin Porsche 911 Targa. Dekalisera den för 10.000 kr och lägg 4.000 kronor på att köra runt den i Stockholm några dagar. Dina sista 1.792 kronor lägger du på egen arbetstid och skapar en tävling i sociala medier där bilen blir vinsten. Spridningen kommer högst troligen att bli snabb i de sociala medierna och bloggar och sköter du dina kort rätt lär du även få en hel del redaktionella notiser om din ovanliga vinst. Utan några som helst bevis vågar jag påstå att du får bättre OBS-värden med Porschen än med sidan 3. Och oftast köper vi inte en (1) sidan 3 för att få uppmärksamhet...

























Lösningen ovan passar givetvis inte alla produkter och DN är ju inte dyrare än många andra pappersdinosaurier, poängen är att den här slentrianannonseringen idag är på gränsen till kapitalförstöring för många varumärken. En inte så vild gissning är att den här prissättningen av helsidor tillsammans med sättet man hanterar prenumeranter på kommer att skynda på döden för papperstidningen. Tyvärr.

Vem tror egentligen på att generationen som nu utbildar sig och är morgondagens reklamköpare och beslutsfattare kommer att köpa en helsida i DN för sitt varumärke om 5 år? Vem tror att de kommer att prenumerera på en tidning som tar mer betalt av den som är trogen prenumerant i flera år än av den som testar tidningen i en månad?

Hand upp någon?

/ jakob

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar